Psycholog| Kouč | Lektor| Brno


Individuální koučink - SF Coaching - Solution Focused Coaching - na řešení zaměřený koučink

Je veliký rozdíl mezi tím, zda se utápíme v analýze nezdaru, která v konečném důsledku neříká nic o tom, jak nezdar řešit od teď do budoucna, nebo se zrovna podíváme kupředu směrem k tomu, jak to chceme mít jinak.

 

Jistě, nezdarů z minulosti je potřeba si všímat, avšak s tím, jak je z nich možné se co nejlíp poučit a neopakovat je. A taky si je odpustit. A zejména, co je potřeba dělat JINAK.

To vše ještě efektivně, ať je co nejdříve možné čerpat energii z nových úspěchů, zažívat radost z přínosů a spokojenost z vlastního snažení.

Není neobvyklé, že je potřeba se tomuto, na budoucnost a na řešení orientovanému myšlení učit. Tak jak se učíme chodit a zpočátku od nás nikdo neočekává běh na dlouhé tratě, tak je normální i tyto kompetence nabývat postupně. Je velice užitečné nechat se zpočátku vést, protože se tak významně může období učení zkrátit a přenechat pak místo období sklizně.

 

 

Individuální SF (Solution Focused - na řešení orientovaný) koučink

Koučink má své definice a zásady, které je možné nastudovat v odborné literatuře, na internetu nebo na seminářích a není mým cílem spisovat na tomto místě další moudrou učebnici. Tyto zásady jsou ověřené léty praxe, účinné a pomáhající. Taky se definice v něčem liší. 

Pro lepší orientaci uvedu pouze jednoduchou vlastní definici koučinku: partnerská cesta za definovaným cílem, kdy kouč uvolňuje a rozvíjí vlastní potenciál koučované osoby, vše v pozitivní atmosféře podpory a důvěry zaměřené na budoucnost, na řešení. 

Mnohé z koučingových metod a postupů jsou intuitivně obsaženy v každém z nás, jenom si to vědomě neuvědomujeme. Proto je užitečné, když nás alespoň z počátku tímto dobrodružstvím vede někdo, kdo si v daném okamihu potřebné "uvědomuje lépe" a odevzdá nám něco, co pak již budeme používat hravě sami.

Každopádně koučink není direktivní metoda, kde by kouč vystupoval v nadřazené roli. Kouč uvolňuje již zmíněný vlastní potenciál koučovaného, který tak přichází s unikátním, sobě vlastním řešením a po zásluze zažije i hřejivý pocit z uspokojení a dosažení cíle vlastními silami. Kouč pak dále může tento potenciál u klienta i dále rozvíjet.  Rovněž proces učení přináší pozitivní návyky přenositelné do jiných oblastí profesního či osobního života.

Užitečné je efektivní kladení otázek a používáni "zdravého selského rozumu".

Tato cesta je dobrodružstvím pro obě zúčastněné strany a dobrý kouč se nebojí přiznat, že se sám mnohému od svého klienta učí.