Psycholog| Kouč | Lektor| Brno


SF přístup a SF koučink

Věřím, že klient je expertem na svůj život, odpovědi má uvnitř, pouze si snad neumí klást ty správné otázky a tak si svého řešení nevšiml, nebo ho zapoměl.

 

V koučinku se přikláním k přístupu vyvinutém v 80. letech v Milwaukee (Insoo Kim Berg, Steve de Shazer), který místo analýzy problému rozvíjí řešení. Kromě jiného tím významně zkracuje dobu koučování. Což se mi líbí a je v souladu s mým směřováním k tomu, aby spolupráce klienta s koučem nebo psychologem byla co možná nejkratší - samozřejmě za podmínky, ža klient v nejvyšší možné kvalitě dostane to, po co si přišel.

 

"Když chcete otevřít zamčené dveře, nepotřebujete podrobnou analýzu zámku, ale klíč, který do zámku pasuje."

                                                                                                                Steve de Shazer

 

 

"...žádný problém se nedá vyřešit na stejné úrovni vědomí, na které vznikl.."

                                                                                                Albert Einstein

    

Co je SF koučink?

(podrobněji na podstránce: Zajímám se o SF a chci vědět víc )

Primárně se SF (Solution Focused) koučink (nebo přístup) zaměřuje na řešení a ne na analýzu problému. 

Obecně se setkáváme s mnoha definicemi koučinku a taky se široce pojatým obsahem slova kouč. Zde uvedu vymezení, která jsou v souladu s mojí prací psychologa a kouče a taky mým chápáním této práce. A taky s konceptem SF.

 

U koučování shledávám několik klíčových charakteristik. Jedná se o:

- od počátku a po celou dobu je nesmírně důležitý vztah mezi klientem a koučem/psychologem, o který je potřeba pečovat

- akceptaci klienta, jeho jedinečnosti, jeho expertnosti na svůj život, kouč zůstává expertem na proces, obsah přináší klient

- to, že klient svá řešení zná, pouze si je neuvědomuje nebo je zapoměl, kouč klientovi vytváří pro jeho řešení rámec, vhodné prostředí

- rozvíjení dalších nebo nových možností, které zatím nebyly vyřčeny nebo uvažovány, rozšiřování možnosti volby

- důveru v klienta a jeho řešení, v jeho schopnosti, ne udělování rad od kouče

- kladení "správných" otázek a soustředěné naslouchání klientovi místo udělování rad, kouč je v pozici "nicnevědění"

- vytvoření prostředí pro nalezení myšlenkového rámce, kde významnou roli hraje nový náhled klienta

- posilnění klientovy sebedůvěry, znovunalezení jeho zdrojů a potenciálu

- jasnou definici cíle (kam se klient chce dostat, čeho chce dosáhnout) a rozvinutí preferované budoucnosti místo analýzy problému, deficitu nebo záteže, přičemž vše definuje klient, preference kouče nejsou důležité

- hledání malých možných prvních krůčku směrem k cíli

- hledání nových řešení místo toho, co nefungovalo dosud

- rozšíření klientova náhledu na problémovou oblast o ty oblasti jeho života, kde se mu daří, kde je úspěšný, nebo v minulosti byl a spolupřenesení jeho užitečných kompetencí do řešení aktuálního nevyhovujícího stavu

- pomoc klientovi s uvědoměním, že není v pasivní roli oběti, ale může být, pokud opravdu chce, strrůjcem svého štěstí

- vnesení změny, třeba malé, která v životním systému klienta bude generovat změny další

- pomoc v uvědomění, co se daří, co se povedlo a soustředení se na věci, které fungují a povzbuzení v tom, aby jich klient dělal víc

- povzbuzování do věcí nových, v souladu s cílem

- důvěru, že klient v sobě má správné odpovědi, pouze si neumí právě teď sám sobě klást ty správné otázky

- to, držet se toho, co chce řešit klient, nehledat problémy tam, kde nejsou a nesnažit se spravovat to, co není pokažené

- to, pamatovat si, že náš pohled na svět může být odlišný od klientova pohledu a že je to tak v pořádku

- to, aby zejména "pracoval" klient, ne kouč za klienta

- oceňování

- práci s výjimkami, kdy se klientovi povedlo to, na co si nyní stěžuje, kdy byl úspěšný a odhalení zdrojů a způsobů, které mu v té době byly nápomocny

 

A mnohé další. Věřím, že alespoň těhle pár vymezení bylo k užitku pro pochopení, jak koučink vnímám a jak pracuji - pro posouzení, zda to klientovi vyhovuje než se potkáme.